28 april 2010

CW - Erfaren iværksætter: Grib chancen mens du er ung

Computerworld har en artikel i dag, hvor de har tal for antallet af universitetskandidater, der er selvstændige et år efter, at de har færdiggjort deres uddannelse.

Det er utroligt skræmmende tal. Det må vi kunne gøre bedre.

IT-Universitetet 2,4 procent
Aalborg Uni 0,7 procent
Aarhus Uni 0,7 procent
DTU 0,9 procent
Københavns Uni 1,0 procent
Roskilde Universitet 1,1 procent
CBS 1,2 procent
Kilde: Centre for Economic Business Research (CEBR) ved CBS


Det er rigtigt, at det kan være for begrænset, at måle på antallet af iværksætter efter 1 år, men omvendt så mener jeg også det er et utroligt vigtigt nøgletal og et vigtigt fokusområde.

Jeg sad netop sammen med og hjalp en iværksætter i mandags. Det er rigtigt dygtig person i slutningen af de 30, og som har en god solid erfaring, som han kan bruge til at starte sin virksomhed. Personen har en rigtigt god ide, som jeg tror kan blive til en rigtigt god forretning.

Problemet er blot, at nu er han i de 30, og har familie og forpligtelser, hvilket gør det rigtigt svært at starte en virksomhed. Både pga. af økonomien, men også pga. den tid han har mulighed for at arbejde på sin idee og opstartsvirksomhed, ved siden af sit nuværende arbejde.

Endnu være er det faktum, at han har brug for at finde en rigtigt dygtig partner, som er klar til at være iværksætter, vil bruge sin fritid uden betaling fra starten og som er en dygtig programør. Når han søger i sit eget netværk på sin egen alder, så er folk ikke klar til at tage chancen. Hvorfor skulle de?

Så vi snakkede netop om, at han skulle søge iblandt de nyuddannede.

Jeg tror derfor at nøgletallene i Computerworld, som stammer fra CBS, er utroligt vigtige, og bør have stor fokus.

Samtidigt tror jeg det er rigtigt vigtigt, at de personer på universiteterne der overvejer og dem der reelt starter egen virksomhed, en meget kompetent rådgivning.

Det skal være rådgivning fra folk der har erfaring fra marken:
- selv har startet virksomhed
- selv har prøvet at bringe virksomheden fra få personer til en reel international succes
- selv har skulle sælge til den første større kunde,
- selv har skulle lave markedsføring uden penge
- selv har skulle udvikle et produkt mens man havde andet arbejde
- etc.

Jeg stiller selv gerne op, som jeg tidligere har skrevet, og jeg tror jeg vil genoptage min dialog med rektorerne fra ITU og DTU igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar