19 januar 2010

Historien fra Guldfireren - hvorfor finder jeg den interessant?


Jeg har for nylig haft glæden af at møde Eskild Ebbesen fra Guldfireren og for et par år siden havde jeg glæden, af at høre et indlæg på en strategidag af en af de mænd der var med på den første guldfirer, nemlig Niels Laulund.

Det var en helt utrolig god historie, som gjorde et rigtigt stort indtryk på mig.

Som jeg skrev i mit forrige indlæg, så mener jeg det er vigtigt, at vi i Danmark fortæller gode historier for at ændre vores kultur og gøre den mere ambitiøs og produktiv.

I den sammenhæng syntes jeg også historien fra Guldfireren er super god.

Årsagen til at jeg syntes det er sådan en god historie, er fordi det er en historie om ambitioner, klare mål og fokuseret indsats, som har sat Danmark på det internationale landkort og har præget vores idræt siden de første planer om en guldfirer blev lagt tilbage i 1992/93.

Samtidigt er det en utroligt god historie, som både er stærk visuel og bringer følelserne frem. Man kan nemt se de 4 mænd stå med medaljerne i hånden, som på billedet ovenfor, samtidigt kan man nemt føle, hvordan de har kæmpet og arbejdet hårdt, når de har brugt mange, lange timer på Bagsværd sø, med at træne op til stævnerne.

En historie der er stærkt visuel og med mange følelser er nem at sætte sig ind i, nem at huske og har potentialet til at skabe en reel forandring hos dem der hører den.

Niels var utrolig dygtig til at fortælle historien på en levende og spændende måde, så man næsten følte man selv sad i båden med dem eller deltog i deres interne stridigheder, samtidigt med at man kunne føle glæden ved sejren.

Men måske endnu vigtigere, så var Niels virkelig dygtig til at gøre historien relevant for os der lyttede. Niels formåede at drage paralleller fra deres historie og fortælle, hvad vi kunne lære af det og hvad vi kunne bruge det til i vores hverdag.

Det er en alt afgørende evne i forbindelse med fortællingen af historier der skal have en reel indflydelse!

Hvis du får chancen for at høre Niels fortælle sin historie, kan jeg kun anbefale at du benytter chancen.

Ligeledes ved jeg at Niels arbejder, som selvstændig strategi og ledelseskonsulent, så har du brug for at sætte en klar strategi, hvor du også sikre dig at den bliver eksekveret igennem effektiv ledelse og teamwork, så kan jeg varmt anbefale ham.

Jeg er sikker på at hans historier kan gøre en forskel for dine medarbejdere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar