23 november 2009

Dansk velstand trues - igen

I artiklen i Berlinske er flere eksperter der udtaler sig om hvad der skal gøres for at få produktiviteten op.

Der er flere gode forslag, men der er en ting der undre mig:


Hvorfor nævnes de offentlige funktioner overhoved ikke?

Hvorfor er der i artiklen kun fokus på, hvorfor virksomhederne ikke har god nok produktivitet?


Jeg tror der er utroligt meget at hente i den offentlige sektor!

Det er ikke fordi jeg tror folk er dovne i den offentlige sektor, men jeg tror der kan være meget mere fokus på at skabe værdi, som jeg skrev om i mit sidste indlæg. Jeg er helt overbevist om, at der er utroligt meget der kan gøres for, sikre at der ikke går en masse spild tid med ting der ikke skaber værdi.

I forbindelse med krisen har der været talt utroligt meget om at lave en velfærdspakke, således at der bliver skabt flere arbejdspladser i det offentlige igennem offentlige bygge projekter og lign.

Jeg tror slet ikke det løser nogle problemer. Tværtimod.

Som der også står i artiklen i Berlingske skal produktiviteten op og der skal skabes større innovation. En krise er en helt fantastisk ting til at lære folk at være produktive og innovative.

Men hvis man blot sørge for at borgerne i Danmark reelt ikke mærker krisen, ved at gennemfører en velfærdspakke, så bliver virksomhederne ikke produktive og innovative.

Så min umiddelbare holdning er:
  • Lad virksomhederne og borgerne mærke krisen - så skal de nok blive produktive og innovative 
  • Fokuser på at skabe produktivitet i det offentlige

Ingen kommentarer:

Send en kommentar