01 december 2009

Vækst fra 10 til 100 - Ambitioner

Som jeg skrev i mit sidste indlæg så er der flere ting jeg mener der bør være mere fokus på for at vi i Danmark kan skabe større vækst.

Et af de første områder er - Ambitioner.

Der er desværre alt for mange personer i Danmark der ikke har høje nok ambitioner.

Det er i alle tilfælde min påstand ;-)

Ambitioner er mange ting: 

Geografiske ambitioner
Der er for få virksomheder der har ambitioner om at sælge uden for de danske grænser. Man koncentrere sig hurtigt om det danske marked og de danske virksomheder.

Hvis man vil vokse virksomheden stor, så skal man i langt de fleste brancher også sælge sine ydelser uden for det danske marked.

Så derfor vil jeg opfordre flere til at have ambitioner om at sælge deres ydelser i flere lande!

Her tror jeg i øvrigt det er vigtigt at være opmærksom på at det langt fra altid er det rigtige at gå efter de nordiske lande. Jeg møder mange (måske mest i København) som tror at det vil være langt nemmere at sælge til virksomheder i Sverig end i f.eks. England. Det tror jeg ikke nødvendigvis er rigtigt.

Desuden tror jeg det er vigtigt at være opmærksom på at for at sælge til udlandet behøver man ikke nødvendigvis at lave et eget kontor og virksomhed. Ofte er det langt bedre at nøgle personer i virksomheden sælger direkte ind i de nye markeder, således at kunderne kan fornemme ånden og engagementet fra virksomheden direkte. Man kan i dag komme utroligt langt med virtuelle møder, så man stadig er effektiv og holder omkostningerne ned.
(Nu er det jo også det jeg arbejder med så du kan læse mere på vores hjemmeside).

Økonomiske ambitioner
Der er også mange jeg møder som er tilfredse med blot at klare sig godt, og tjene nogle penge til sig selv.

Der bliver ikke sat høje mål, og der bliver ikke stillet høje krav til stor omsætning, stor økonomisk vækst og stort overskud.

Hvis ledelsen og ejerne ikke stiller krav om  der skal være nogle markante økonomiske resultater, men man blot vil score overskuddet så snart det er der, så kommer virksomheden ikke langt.


Risiko villighed
De økonomiske ambitioner hænger også sammen med risiko villigheden. Ledelsen og ejerne skal være klar til at tage en risiko. Høje ambitioner giver også en højere risiko.

Hvis man ikke er klar til at sætte penge og job sikkerhed på højkant så kan man heller ikke have høje ambitioner.

Skatten og kulturen er primære årsager

Jeg tror på at både det meget høje skatte tryk og vores kultur er markante årsager til at der ikke er højere ambitioner.

Skatten
Skatten betyder, at det meget ofte ikke rigtigt kan betale sig at gøre den ekstra indsats. Det er jo netop de sidste 20-30%, der hvor virksomheden kan differentiere sig og  gøre en forskel, der er de hårde og som kræver meget tid. Samtidigt er det også den sidste indtjening der er hårdest beskattet.


Jeg håber at skatte lettelserne kommer til at gøre en forskel. Lad os se.

Kulturen
Desuden betyder vores kultur en masse. Der er ikke en stærk kultur der fokusere på at fremhæve ambitioner.

Jeg hørte Lars Løkke snakke om den danske drøm og at vi skulle prøve at snakke den frem. Det syntes jeg er en utroligt god idé.

I den danske drøm håber jeg der vil indgå meget mere om ambitioner, risikovillighed og succes - det hele med det fokus at skabe værdi. Værdi for
  • Os selv
  • Vores nærmeste
  • Vores samfund og 
  • Menneskeheden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar