17 december 2009

Fokuser på dine styrker


Jeg hørte i går bogen "Management" af Peter Drucker på  lydbog.

Det er en helt utrolig god bog, som jeg bestemt kan anbefale til alle. Du kan købe bogen her: Peter Drucker, Management Revised Edition og som lydbog her: Peter Drucker: Management Revised Edition. Det var i øvrigt sjovt at bemærke, at sidste nummer af Harvard Business Review har specielt fokus på Peter Drucker.

En af de ting, som Peter Drucker snakkede om, er et af de områder, som jeg tidligere har opdaget er utroligt vigtigt at anerkende.

For at være effektiv skal du fokusere på dine styrker!

Det er vigtigt at man finder ud af hvad ens styrker er, og at man så dyrker dem og fokusere på at gøre dem endnu stærkere. Samtidigt skal man sørge for at man bygge på disse styrker i sit arbejde.

Hvis man ikke er specielt god til sprog eller til at skrive, så er der ingen grund til at arbejde med områder, hvor dette er helt centralt. Hvis man til gengæld er god til at tale med folk, så er det helt oplagt at udnytte dette direkte i sit arbejde.

Det lyder umiddelbart intuitivt!

Men i praksis er det dog alt for ofte at den enkelte medarbejder ikke er rigtigt opmærksom på sine egne styrker og udnytter dette effektivt. Samtidigt er det ofte at chefen ikke er opmærksom på medarbejdernes styrker og giver dem jobs og opgaver der udnytter disse styrker.

I kan også med fordel læse bogen - Now. Discover your strengths. Den gjorde et rigtigt godt indtryk på mig, og jeg blev endnu mere klar over mine egne styrker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar