12 februar 2010

Ansættelses spiral

Som jeg tidligere skrev, så er jeg i gang med at lytte til lydbogen - The Search.

I den forbindelse opdagede jeg et begreb, som jeg syntes er meget interessant. Ansættelsesspiralen.

Et interessant begreb, som jeg tror har større betydning en mange egentligt tænker over.

Begrebet referere i bogen til situationen, hvor en hurtigt voksende organisation, som f.eks. Google, ansætte mange nye personer. Hvis disse ansættelser uddelligeres fra direktøren til hans chefer, så sker der ofte det, at direktøren hyrer A personer - top performers.

Denne person vil derefter ofte hyrer B (ikke top performers) personer, når han skal ansætte, da han kan kontrollere dem og de ikke udgør en trussel til hans egen position.

Hvis B personen derefter får lov til at ansætte egne personer, så vil han gå efter C personer af samme årsager.

På den måde får en organisation hele tiden ansat personer med lavere og lavere kvalifikationer, erfaringer og talent, hvilket giver en nedadgående spiral.

Jeg tror det er utroligt udbredt i mange virksomheder, hvis man ikke har en stærk og god proces for håndteringen af ansættelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar