01 februar 2010

Kend dine begrænsninger - erfaringer fra Google og Yahoo!

Jeg skrev tidligere at en iværksætter skal kende sine begrænsninger for at sikre at virksomheden kan skabe de rigtige rammer for vækst.

Jeg er lige i gang med at høre bogen The Search og i den forbindelse bemærkede jeg, at i historierne for 2 af de mest succesfulde internet virksomheder, indgår der netop et element af, at iværksætterne har erkendt deres egne begrænsninger.

F.eks. Yahoo! blev grundlagt af Jerry Yang og David Filo, men de erkendte hurtigt deres egne styrker og begrænsninger.

Jerry Yang var stærk til skabe produktet, og indholdet, mens David Filo havde fokus på at sikre en effektiv drift.

I erkendelse af deres begrænsninger, så hyrede de som CEO, Tim Koogle, der havde lang forretningsmæssig og ledelseserfaring. 


En lignede historie kendes fra Google, som blev grundlagt af Larry Page og Sergey Brin, men som også i erkendelse af deres egne styrker og begrænsninger, ansatte Eric E. Schmidt som CEO og chairman of the board. 


Det er en utrolig svær øvelse at afgive ledelsen af sit eget selskab til andre, og erkende, hvor man skal kan gøre størst værdi. Det er dog en helt central opgave for en iværksætter, og der bør være flere der fokusere på dette.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar